Huvudspåret: Beskrivning av delspelen

Tillbaka


Skattjakt

Gråsuggan Grålle behöver hjälp för att komma till rätt grotta i berget – den där skatten finns (Bild 1). För att komma till första grottan behövs en ballong på korgen (spannen), för att komma till andra grottan behövs två ballonger på korgen, och så vidare.
>> Dra ballonger till korgen/spannen (Bild 2) och tryck på ankaret. Om det är rätt antal ballonger på korgen åker Grålle uppåt och stannar vid grottan med skatten (Bild 3); annars hamnar korgen för högt eller för lågt.


Bild 1.

Bild 2.

Bild 3.

Piratmat

Enögda piraten Kamilla Kameleont behöver hjälp med att sikta på myrorna på trädstammen med sin tunga (Bild 1).
>> Välj den knapp som motsvarar det antal steg som myran klättrat upp på palmens stam (Bild 2) – för om tungan hamnar för högt eller för lågt får Kamilla Kameleont träsmak på tungan (Bild 1).
Extra: Kamilla Kameleont ändrar färg efter myrorna hen träffar (Bild 3).


Bild 1.

Bild 2.

Bild 3.

Fågelhjälte

De små fågelungarna har blåst ner från sitt fågelbo och behöver hjälp att komma tillbaka till grenen med sin förälder med hjälp av hink-hissen (Bild 1).
>> Välj den knapp som motsvara det som fågelungen visar med sina fjädrar (Bild 2), så att fågelungen kommer hem till grenen med boet och föräldern (Bild 3).


Bild 1.

Bild 2.

Bild 3.

Humlehjälp

Den synsvaga humlan Humfrid behöver hjälp för att hitta blommorna med nektar i (Bild 1).
>> Välj den knapp som motsvarar blommans plats i ordningen så att humlan Humfid får sin nektar (Bild 2). När humlan Humfird sedan flyger till blomman med nektar räknar hen upp ordningstalen för blommorna hen flyger förbi: ”första blomman”, ”andra blomman”, ”tredje blomman” osv. (Bild 3).


Bild 1.

Bild 2.

Bild 3.

Lastdags

Hedvig Traktor och Herman Lyftkran behöver hjälp för att lasta olika frukter på rätt plats i lastvagnen (Bild 1).
>> Välj den knapp som hjälper Herman Lyftkran att flytta gripklon rätt antal steg så att frukten hamnar rätt (Bild 2). Herman Lyftkran berättar vilket ordningstal gripklon ska flyttas till ”fjärde markeringen” och räknar sedan varje steg: ”ett”, ”två”, ”tre”, osv. (Bild 3).


Bild 1.

Bild 2.

Bild 3.